Als internet niet goed werkt

Huur je een appartement of studio? Dan ben je vrijwel altijd zelf verantwoordelijk voor het contract met de internetprovider. Huur je een kamer? Dan wordt internet soms meegeleverd.

Hieronder behandelen we een aantal mogelijke stappen die je kan nemen als je traag (of geen) internet in je kamer hebt. Indien er door verhuurder internet in jouw kamer wordt geleverd, dan kan dit een kabel zijn of draadloos. 

4-Freedom Vastgoedbeheer is geen internet-provider. We zijn ook zeker geen internetspecialisten. In geval van problemen hebben we hieronder een aantal tips die we hebben laten samenstellen. Als dit niet helpt, dan moet in de meeste gevallen worden gebeld met de leverancier (Ziggo, Telfort, ..). 

Problemen

Het kan natuurlijk zijn dat er een storing optreed. De eerste stap is controleren wat er nog wel werkt en wat niet. Probeer eerst je computer opnieuw op te starten. Probeer daarna enkele bekende websites zoals www.knmi.nl of www.belastingdienst.nl . Werken deze websites? Dan heb je internet. Eventueel kan je op www.speedtest.nl de snelheid controleren. 

Een trage verbinding kan komen door huisgenoten (enorme downloads) of door een storing bij de provider. Bij WiFi kan het zijn dat je slechte ontvangst hebt. Dit kan komen door te grote afstand, te veel muren, storing van b.v. magnetron of storing door WiFi-signalen van buren. Heb je een Adroid-telefoon? Dan kan je met de gratis app “Wifi Analyzer” de signalen in en rond jouw kamer controleren. Voor Apple/Windows zijn vergelijkbare apps

Heb je geen internet?

Let op: In onderstaande stappen wordt soms geadviseerd de router uit en aan te zetten. Voordat je dat doet, moet je natuurlijk wel je huisgenoten even waarschuwen

Bellen met provider: In onderstaande stappen wordt soms geadviseerd te bellen met de provider. Dat bellen moet altijd vanuit de locatie zelf gebeuren, omdat de helpdesk van de provider samen met jou een aantal stappen doorloopt, waarbij je op je computer taken moet uitvoeren en op de router taken moet uitvoeren. 

Stap 1, vraag na bij huisgenoten

Hebben die allemaal geen internet, dan is er waarschijnlijk een storing in de router of bij de provider. Probeer eventueel de router te herstarten (stroom er af, 10 seconden wachten, dan weer aan, dan +/- 3 minuten wachten). Er zijn veel verschillende types routers, maar de meeste routers geven na enkele minuten met groene lampjes aan dat de verbinding OK is. Blijft er iets geel of rood branden, dan moet er gebeld worden met de provider. Kijk ook even (via b.v. internet op je smartphone) of er bij de provider een storing is. 

Stap 2 (alleen voor WiFi) 

Normaliter staat de netwerknaam en het wachtwoord op een sticker op de router. Krijg je geen WiFi verbinding en huisgenoten ook niet? Dan is er met de router iets mis. Probeer nogmaals deze te herstarten, maar laat hem dan eerst 1 minuut uit. Werkt dat niet, dan moet er gebeld worden met de provider.  

Stap 3 (alleen kabel) 

Branden en knipperen er lampjes bij de ethernet-poort op jouw computer (daar waar de internetstekker in gaat)? **PLAATJE** Als er geen lampjes branden of knipperen, dan moet je de kabel controleren en wellicht even in- en uitpluggen. Herhaal dit ook bij de router. Controleer eventueel de kabel door er een andere computer of laptop op aan te sluiten. Nog steeds niets? Probeer dan met een andere kabel een laptop rechtstreeks op de router aan te sluiten. Dan zouden er wel lampen moeten gaan branden en knipperen, zowel op de router als op de laptop.   (Deze stap verondersteld dat je Ethernetpoort is ingeschakeld.) Als de lampjes branden, dan moet je mogelijk nog herstarten om werkend internet te hebben. Werkt dit ook niet, dan moet er gebeld worden met de provider.

Stap 4 (voor meer ervaren gebruikers) commandoprompt (Windows) 

Open een commando-prompt . In het venster tiep “ipconfig” en druk op enter. Voorbeeld van resultaat:  **PLAATJE** Staat er GEEN ip-adres bij IPv4 en bij gateway, dan heeft DHCP niet goed gewerkt. Probeer de router te resetten, en start daarna je computer opnieuw. Werkt dit ook niet, dan moet er gebeld worden met de provider. 

Test intern netwerk: Tiep “ping” gevolgd door een spatie en het gateway-adres. Dus b.v. “ping 192.168.0.1”.  Daarna enter. Hiermee wordt de verbinding met de router getest. Je krijgt zo’n lijstje:  **PLAATJE** De genoemde tijd achter “time” moet enkele ms zijn. Is dit meer dan 20ms, dan is het netwerk in het huis erg traag. Krijg je helemaal geen tijden, dan heb je geen verbinding met de router. Controleer je WiFi en/of kabel. Zie stap 2 en stap 3.  

Test extern netwerk: Tiep “ping 130.89.1.1” gevold door enter. Dit is een IP-adres ergens op Universiteit Twente. In het resultaat zou je tijden moeten zien tot enkele tientallen ms. Zijn de tijden groter van 100ms, dan moet er gebeld worden met de provider. Dit kan soms wel een dag duren.

Test DNS: Tiep “ping utwente.nl” gevold door enter. In het antwoord zou je deze regel moeten zien, waarbij het adres utwente.nl is vertaald naar een IP-adres:  **PLAATJE** Werkt dit niet, dan is er een DNS storing. Resetten van de router helpt soms (als er oude gegevens instaan) maar doorgaans is het een storing bij de provider.

Test router ‘kaal’: Het zou kunnen dat 1 van je huisgenoten het netwerk stoort, door een kapotte kabel, verkeerde instellingen of verkeerd gebruikte apparatuur. Dit kan je onderzoeken door bij de router alle kabels uit de LAN-poorten te halen. Dat zijn dus alle kabels die van de router naar de kamers lopen. Zet de router uit, en na 10 seconden weer aan. Wacht 3 minuten.  Plug daarna met een eigen kabel alleen jouw eigen computer of laptop in, rechtstreeks op de router. Als dit werkt, dan kan je 1 voor 1 de overige kabels weer inpluggen. Steeds nadat je 1 kabel heb ingeplugd jouw eigen laptop/computer opnieuw starten en controleren of internet goed werkt. Dit is veel werk, maar juist door steeds opnieuw te starten kan je controleren of de DHCP ook blijft werken.